۱۳۸۹ مرداد ۲۲, جمعه

به وقت البرز(سایت مرور- مرداد89- تلخیص در هفته نامه هنرمند به نام "اصلی در حاشیه خبرها- خرداد89)

به وقت البرز، مهرنوش قربانعلي ، موسسه انتشاراتي آهنگ ديگر ، چاپ اول 1386، چاپ دوم 1387
برگزيده سومين دوره جايزه پروين اعتصامي 1387
كانديد نهايي جايزه شعر زنان 1387
                         مقدمه
منتقدان و شعر شناسان گذشته هر كلام منظوم را شعر مي دانستند و غير از آنرا گناهي نابخشودني مي پنداشتند. ابن رشيق مي گويد:" شعر تا قافيه نداشته باشد شعر شمرده نمي شود و حتي در اينباره بعضي معتقدند كه شعر اگر مصرّع شد در مفهوم شعر داخل تر است زيرا قافيه بيشتري دارد ."(شفيعي :1386، 16 -165)

۱۳۸۹ مرداد ۲۱, پنجشنبه

مقدمه ای بر تاریخچه بهاییت (پاسدار اسلام خرداد89)

"تاریخ اسلام نشانگر آنست که افراد بسیاری به خاطر دستیابی به قدرت و یا به خاطر هدف شخصی خاصی از عنوان مقدس مهدی موعود سوءاستفاده کرده اند .این سوءاستفاده از همان قرن اول هجرت اغاز شد و در دوره عباسیان به اوج خود رسید .( محمدی اشتهاردی ص25)
ادعای نیابت مهدی موعود از همان ابتدای غیبت ایشان در زمان غیبت صغری آغاز شد در طول این دوره ، هفت نفر از شیادان از سال 260 تا 329 ادعای سفارت و بابیت (دربانی)حضرت مهدی را نمودند .

۱۳۸۹ مرداد ۲۰, چهارشنبه

خرافات مذهبي و خاستگاه ان بخش دوم (پاسدار اسلام اردیبهشت 89)

در مقاله پيشين درباره انواع خرافات و نحوه پيدايش ان صحبت شد . در اين مقاله راجع به خرافات در مذهب و عوامل دخيل در ان، بحث مي شود . همانطور كه قبلا گفته شد  خرافات معلول احتياجاتي است كه مردم داشته و براي رسيدن به پرسش هاي ذهن خود دچار خرافه پرستي شده اند. اما ماهيت دين با خرافه سازگار نيست و هر پيامبري كه از سوي خداوند مامور گرديده با حجت و برهان عقلي و دستورات منطقي با مردم روبرو شده به ترويج ان عقيده پرداخته است . نمي توان تصور نمود در ديني از ابتدا دستورات خرافي وجود داشته باشد . اما به دلايل مختلف كه توضيح داده خواهد شد ، به مرور در ايين ها و دستورت تغييراتي حاصل شده كه مسير ان را عوض نموده است .

۱۳۸۹ مرداد ۱۹, سه‌شنبه

خرافات و شناخت عوامل ان(پاسدار اسلام فروردین 89)

خرافات و شناخت عوامل ان
ذهن جستجوگر بشر از ابتداي حضور بر روي كره خاكي ، به دنبال پاسخ سوالاتي بود كه درباره خلقت و آفريننده  آن داشت . در اين جستجوگري به هر انچه گمان مي كرد به منظور او نزديك است چنگ مي زد و همچون باوري تزلزل ناپذير آنرا حفظ مي نمود. دستاوردهاي بشر اوليه اولين باورهاي خرافي را پديد آورد. خرافات اوليه به وجود خدايان و و دلايلي براي حوادث طبيعي منحصر مي شد و با پيشرفت زندگي انسان،اين نوع باورها گسترش بيشتري پيدا كرد. گر چه خرافه ريشه در ناداني دارد اما پيشرفت علم هيچگاه خرافات را از بين نبرده بلكه به همان نسبت كه علم پيشرفت كرده گستره باورهاي خرافي نيز بيشتر شده و به ازاي هر پرسشي كه پاسخ داده شده ، چندين پرسش ديگر پديد آمده كه پاسخ دادن به آنها باز موجب فرضياتي كه غالبا خرافه بوده و تا رسيدن به يقين بر افكار استيلا پيدا كرده است . به همين دليل است كه روز به روز بر دامنه خرافه گرايي افزوده مي شود .

۱۳۸۹ مرداد ۱۱, دوشنبه

ترجيع بندي براي شاعران جوان(تلخیص در هفته نامه هنرمند- خرداد89)

ترجيع بندي براي شاعران جوان ، فتح الله بي نياز ، نشر افراز ، چاپ دوم 1387
برگزيده جايزه تكنيكي ترين رمان سال 1387، نامزد جايزه ادبيات متفاوت 1387
نامزد جايزه ادبي اصفهان 1387
خلاصه رمان
مهندسي ايراني در جريان مسافرت كاري به روس با مردي به نام شيدلوفسكي ، آشنا شده ، با او درباره فرهنگ و ادبيات گفت و گو مي كند . شيدلوفسكي براي او داستان شاعري روسي را باز گو مي كند كه به خاطر چاپ نشدن اشعارش نقشه قتل چهار ناشر مافيايي كه او را تحقير كرده اند را مي كشد .