۱۳۸۹ تیر ۹, چهارشنبه

بعد از مرگ هنوز می میرم

بعد از مرگ هنوز می میرم، فتح الله  بی نیاز،انتشارات آوای کلار،1386
خلاصه
دختری به  نام سپیده که از زیبایی ظاهری محروم است، عاشق پسری به نام ضیاء شده که در شرکت زیر دست  او کار می کند؛ اما با بی توجهی پسر روبرو می شود و از هرراهی برای جلب او استفاده می کند نتیجه ای ندارد. وقتی ضیاء با دختر زیبایی به نام روح انگیز که به تازگی استخدام شده قرار ازدواج می گذارد ، سپیده از ته دل آرزو میکند که هر دوی آنها بمیرند . روح انگیز که دختری مغرور است و گمان میکند لیاقت او خیلی بیشتر است چندان به ضیاء و احساسات  او توجه ندارد تا اینکه یکروز که بی اجازه با دوستانش به پارک رفته ، پس از بازگشت به خانه، توسط ضیاء به قتل می رسد .
 خانواده ضیاء قصد دارند دیه روح انگیز را باضافه مبلغی دیگر به خانواده روخ انگیز که وضع مالی خوبی ندارد بدهند تا ضیاء اعدام نشود اما سپیده ، مبلغ دیه ضیاء و مقداری هم پول اضافه جور میکند تا مادر روح انگیز درخواست قصاص کند . ضیاء اعدام می شود و سپیده که خیالش از بابت رقبای عشقی دیگری که در آینده خواهد داشت آسوده شده ، با خیال او زندگی می کند .
نقد
این داستان که با درونمایه عشق و تبعات آن نوشته شده ، از دریچه تازه ای به موضوع عشق نگاه می کند . داستان از زبان دختری روایت می شود که در عشق شکست خورده و به این دلیل آرزوی مردن معشوق را داشته و سرنوشت نیز به دست خود او این ارزو را براورده کرده است . او عشق را آنطور که خود تجربه کرده بیان می کند . کل داستان در قالب درد دل همین دختر عاشق است که عشق را طور دیگری تفسیر می کند و وصال معشوق را به نحوی دیگر در خیال برای خود هموار می سازد .
ادامه درکتاب "گذری بر سال های ابری"- انتشارات شالان

۱ نظر:

گیله مرد گفت...

سلام/آمدم خواندم دلم نیامد بی ردپایی بروم/شب به خیر