۱۳۸۹ تیر ۱۰, پنجشنبه

روزشمار حزب جمهوري اسلامي


روز شمار حزب جمهوري اسلامي (جلد اول از تاسيس تا اسفند 1358) زير نظر دكتر عبدالله جاسبي، دفتر پژوهش و تدوين تاريخ انقلاب اسلامي ،تابستان 1388 ،  7000تومان

دفتر پژوهش و تدوين تاريخ انقلاب اسلامي كه به كار گرد آوري روزشمار انقلاب اسلامي مشغول است، تاكنون علاوه بر چاپ دو جلد از روزشمار انقلاب اسلامي (بهار و تابستان 1359) و مجموعه كتابهاي تشكل فراگير ، به تازگي اولين جلد كتاب "روزشمار حزب جمهوري اسلامي" را كه به همت پژوهشگران اين دفتر تدوين گرديده ، به چاپ رسانده است.
 اين اخبار كه از نشريات مختلف جمع اوري و خلاصه و ويرايش شده از اهميت زيادي برخوردار است و اولين اثر كاملي است كه درباره فعاليت هاي حزب جمهوري اسلامي به چاپ رسيده است .
حزب جمهوري اسلامي كه "به گفته سران آن مقدمات شكل گيري اش به خرداد ماه سال 57 بازمي گشت، توسط پنج نفراز روحانيون بلند مرتبه (حضرات ايات محمد حسيني بهشتي،محمد جواد باهنر، سيد علي خامنه اي ،اكبر هاشمي رفسنجاني و عبدالريم موسوي اردبيلي ) وتنها يكهفته پس از پيروزي انقلاب در 29 بهمن 1357 موجوديت خود را اعلام كرد"(ص11) و تا چند سال پس از انقلاب اسلامي به فعاليت خود مشغول بود . اين حزب در بدو پيدايي مورد توجه اقشار مختلف مردم قرار گرفت به طوري كه  اسدالله بادامچيان در تاريخ 10/2/58 طي مصاحبه اي با روزنامه كيهان اعلام كرد تاكنون 2 ميليون نفر براي عضويت در حزب جمهوري اسلامي ثبت نام كرده اند .(ص141)
 پس از انفجار دفترحزب جمهوري اسلامي در سال 1360و شهادت بسياري از اعضاي شوراي مركزي ، فعاليت هاي اين حزب كاهش يافت و سرانجام در سال 1366 به فعاليت هاي خود خاتمه داد .
اين كتاب، كليه اخبار مربوط به حزب از آغاز تا پايان سال 1358 را در بر دارد كه شامل اين موارد است : اطلاعيه هاي حزب ، فعاليت هاي سياسي  فرهنگي  آموزشي، مواضع ،نحوه تعامل با ساير گروه ها و ساير مواردي است كه به نوعي با اين حزب در ارتباط است .
 از نظر نوع نگارش و ترتيب موضوعات و ضمايم  بسيار دقيق و كامل است و مي توان به عنوان كتابي مرجع براي پژوهش هاي مربوط به تاريخ انقلاب اسلامي از آن استفاده كرد زيرا كليه اخبار حزب حتي اخبار بي اهميت را هم در خود دارد و به راحتي مي توان تمام حوادث دوره انقلاب را در ارتباط با اين حزب كه مردمي ترين احزاب بود دوره كرد و به علت اينكه اخبار از روزنامه هاي مخالف و موافق اورده شده داراي ارزش مضاعف است .
بخش هاي مختلف كتاب
 كتاب داراي بخش هاي مختلف است كه به آنها اشاره مي شود :
1- پيشگفتار دكتر جاسبي
دكتر جاسپي كه خود يكي از اعضاي حزب جمهوري اسلامي بوده و دفتر پژوهش و تدوين تاريخ انقلاب اسلامي زير نظر ايشان كار مي كند و طبعا كتاب حاضر نيز با راهنمايي ها و توجهات ايشان به طبع رسيده است در پيشگفتاري ضمن توضيحاتي درباره حزب جمهوري اسلامي اهميت اين كتاب را برشمرده است :
"نظر به اهميت  نقش حزب جمهوري اسلامي در تاريخ معاصر ايران و همچنين نقش بارز و ارزنده اين حزب در تحكيم نظام جمهوري اسلامي كه به اعتقاد بسياري از سياسيون و نيروهاي مذهبي فراگيرترين حزب اسلامي در ايران مي باشد و نيز با توجه به اينكه تاكنون هيچ نهاد و ارگان پژوهشي اقدام به گردآوري اخبار و فعاليتهاي اين حزب ننموده است بر آن شديم تا به منظور معرفي اين حزب فراگير كليه وقايع و خبرهاي مرتبط به آن را در قالب روزشمار تهيه و منتشر نماييم ."(ص10)
2- مقدمه دفتر پژوهش و تدوين تاريخ انقلاب اسلامي
 مقدمه شامل شرحي مختصر درباره مسايل روزهاي آغازين انقلاب و نقش حزب جمهوري اسلامي در آن روزها و ويژگي هاي اين كتاب است . ويژگي هايي كه در اين مقدمه به آنها اشاره شده به اين ترتيب است :مستند بودن اخبار،رعايت بيطرفي در نگارش اخبار،رعايت امانت در نگارش اخبار،زمان رخداد وقايع،توضيح بيشتر براي برخي تيترها موضوع بندي اخبار ،فهرست تفصيلي اخبار،ضمائم.(صص15-16)
3- فهرست عناوين خبر ها
فهرست كتاب شامل تمام عناويني است كه در متن موجود است و 84صفحه را به خود اختصاص داده است . اين فهرست كه به تفكيك تاريخ و موضوع خبر هاست به پژوهشگران امكان مي دهد كه به سادگي اخبار مورد نظر خود را پيدا كنند.
4- متن اصلي
در متن اصلي كه به صورت ماهانه طبقه بندي شده ، اخبار مربوط به هر روز ذيل تاريخ شمسي ،قمري و ميلادي به تفكيك موضوع خبر آمده و در پايان خبر نام روزنامه و نشريه و تاريخ درج خبر ذكر شده است . متن اصلي كتاب از صفحه 103 تا 593 ادامه دارد كه جمعا 490 صفحه را شامل مي شود .
5- ضمايم
کتاب دارای  سه ضميمه است :
ضميمه 1 : هيات مؤسسان و اعضاي شوراي مركزي حزب جمهوري اسلامي منتخب هيات مؤسسان .
 در اين ضميمه نام پنج مؤسس حزب  و 31 نفر از اعضاي شوراي مركزي آمده است ؛ با اين توضيح : "بر اساس راي گيري صورت گرفته در نخستين كنگره حزب جمهوري اسلامي در ارديبهشت ماه 1362 اسامي اعضاي شوراي مركزي اين حزب تغيير يافت " (ص597)
ضميمه 2: مهمترين اخبار حزب جمهوري اسلامي در يك نگاه (از تاسيس تا اسفند 1358)
اين اخبار شامل تيتر مسائل داخلي ،مسايل خارجي ،فعاليتهاي آموزشي ، مناسبتها ،فعاليتهاي عمراني  است كه به همراه تاريخ رويداد در چهار صفحه آمده است .
ضميمه 3: دفاتر حزب جمهوري اسلامي در تهران و شهرستان ها (تا پايان سال 1358)
در اين بخش نام دفاتر حزب با ذكر نشاني موجود است . نام دفاتر شامل : دفتر مركزي ، دفتر موقت ،دفتر تبليغات ،سالن اجتماعات ،حوزه ها ،كميته بانوان و مناطق دوازده گانه حزب در تهران و شهرستانها است .اين ضميمه نيز در سه صفحه عرضه شده است .
6- نمايه
شامل نام اشخاص ، مكانها ، نشريات ، احزاب ، كشورها ، انجمن ها و تمام كلمات كليدي است كه در كتاب وجود دارد. نمايه شامل 48 صفحه مي شود كه در صفحات 609تا 656 قرار دارد .
منابع اخبار
تمام روزنامه ها و هفته نامه هايي كه در آن تاريخ به چاپ مي رسيدند، براي اين پژوهش مورد استفاده قرار گرفته  اند مانند : كيهان ،آيندگان ،بامداد،پيغام امروز،آزادي ،خراسان ،اطلاعات ،كار،انقلاب اسلامي ،جمهوري اسلامي ،نداي آزادي ،هفته نامه كار،اتحاد چپ و...
انواع اخبار
خبر هاي اين كتاب چند دسته است كه شامل اخبار سياسي ، اجتماعي ،فرهنگي و آموزشي است .
1- اخبار سياسي
 خبرهاي سياسي مهمترين اخبار محسوب مي شوند و نشان دهنده مواضع ،ديدگاه ها ،فعاليتهاي داخلي و خارجي و نحوه تعامل حزب با ساير گروه ها هستند كه به چند مورد اشاره مي شود:
الف- مواضع حزب
حزب جمهوري اسلامي پس از اعلام موجوديت و انتشار مرامنامه و اساسنامه خود ، در زمانهاي مختلف ديدگاه هاي خود را راجع به مسايل مملكتي ، دولت ، افراد و هر چيزي كه به انقلاب مربوط مي شد در قالب اطلاعيه و اعلاميه اعلام مي كرد كه تمام اين موارد در كتاب موجود است .
اولين خبر در تاريخ 29 بهمن 1357 در روزنامه كيهان همين تاريخ به چاپ رسيده با تيتر : "حزب جمهوري اسلامي تشكيل شد . " اين خبر شامل بيانيه حزب در خصوص اعلام موجوديت و معرفي پنج نفر از اعضاي مؤسس حزب و دعوت از داوطلبان عضويت در حزب با ذكر نشاني دفتر موقت در ميدان كندي است.
در تاريخ 27 اسفند نيزحزب جمهوري مرامنامه و اساسنامه  خود را در روزنامه كيهان منتشر كرد: " حزب جمهوري در مرامنامه خود هدف از تشكيل اين حزب را تداوم بخشيدن به انقلاب خلق مسلمان ايران در راه استقرار نظام عدل اسلامي، زدودن آثار استبداد و استعمار، تغيير نظام آموزشي وارداتي و تبديل آن به نظامي اصيل و مستقل ، تغيير نظام فاسد اداري موجود ، برقراري آزادي هاي اساسي نظير آزادي بيان و قلم ، جلوگيري از چپاول منابع ايران و پايان دادن به سلطه اقتصادي بيگانگان بر كشور و ايجاد ارتش با ايمان و مستقل ذكر كرد ."(ص117)
اعلاميه هاي حزب جمهوري اسلامي درباره برخي مسايل ، اعلام نقطه نظراتش درباره شخصيتها ، حوادث ، برگزاري راهپيمايي هاي مختلف براي محكوم نمودن اعمال امريكا و اسراييل و برگزاري مراسم براي شهدا و...نيز در اين دسته مي گنجد :
"اعلاميه حزب جمهوري اسلامي آبادان :جمهوري اسلامي آبادان با صدور اعلاميه اي ضمن اشاره به صدور قطعنامه اي در سازمان ملل عليه ايران تحريم اقتصادي و حمله نظامي مستقيم و غير مستقيم ابرقدرتها به ايران بر لزوم حفظ وحدت در كشور تاكيد نمود ."جمهوري اسلامي 2/10/58(ص421)
ب- سياست خارجي
اعضاي حزب در مراسم كشورهاي مسلمان به مناسبتهاي مختلف شركت كرده و پيام انقلاب را به گوش آنها مي رساندند . يكي از مسايل مهم درباره حزب ، ارتباط سران و نمايندگان كشورهاي اسلامي با اعضاي حزب است .سران كشور هاي مسلمان، اين حزب را مظهر انقلاب ايران دانسته در سفرهاي خود به ايران با روساي اين حزب گفت و گو مي كردند:"ملاقات نمايندگان سازمان آزاديخواه فلسطين با آيت الله بهشتي "9/4/58 (ص204)و "ديدار هيات جنبش اريتره با بهشتي " جمهوري اسلامي 18/4/58 (ص219)
ج- تعامل با ساير گروه ها
موافقان حزب
ديدگاه ساير احزاب درباره اين حزب نيز از جمله اخبار مهم تلقي مي شود :
احزابي كه ديدگاهي اسلامي داشتند با حزب مخالفتي نداشته و غالبا با هم ائتلاف مي كردند از جمله اين احزاب گروه آزاديخواهان اسلامي است :"گروه آزاديخواهان اسلامي به حزب جمهوري اسلامي پيوست . اين گروه كه بيشتر متشكل از پزشكان خارج از كشور هستند، توسط نبوي سخنگوي خود اين خبر را اعلام كردند ." كيهان 1/2/58 (ص130)
همچنين خبري در روزنامه جمهوري اسلامي درج شده كه حاكي از درخواست "نهضت آزادي" از سيد علي خامنه اي براي كانيداتوري ايشان از طرف اين گروه براي مجلس خبرگان است :"سيد علي خامنه اي در پيامي ضمن تقدير و سپاس از حسن نيت نهضت آزادي ايران براي معرفي وي به عنوان كانديداي مجلس خبرگان ، به خاطر اشتغالات اجتناب ناپذير و نداشتن فرصت كافي از پذيرش اين مسئوليت خودداري كرد ." جمهوري اسلامي 30/4/58 (ص236)
سازمان النصر (مستضعفين انقلاب اسلامي )، سازمان توحيدي عاصف ،جمعيت روحانيون مبارز و..نيز از جمله موافقان حزب هستند .
مخالفان حزب
از جالبترين خبرهاي موجود در اين كتاب اخبار مربوط به مخالفان حزب و عملكرد اعضاي ان است . اين مخالفان شامل احزاب ، گروه ها ،روزنامه ها و اشخاص است و بيشتر در مواقعي رخ مي نمايد كه انتخاباتي در راه باشد و يا برگزار شده باشد . از نكات جالبي كه در اخبار اين كتاب ديده مي شود نامهايي است كه از سوي احزاب و روزنامه هاي مخالف به حزب جمهوري اسلامي داده مي شود .
 نشريه پيغام امروز از نشريات مخالف حزب است كه هميشه به عملكرد حزب به طور پوشيده انتقاد مي كند . تيتر خبري در تاريخ 2/4/1358از اين روزنامه چنين است  :"افراد حزب معلوم با يورش فاشيستي ،اجتماع ديروز دانشگاه را به هم ريختند ."
اين خبر شامل به هم ريختن ميتينگ جبهه دموكراتيك ملي ايران توسط اعضاي حزب جمهوري اسلامي است كه البته نام حزب حذف شده اما از قراين معلوم است منظورشان از "حزب معلوم" همين حزب جمهوري اسلامي است كه پر طرفدار ترين حزب بوده است .در اين خبر آمده كه پيش از شروع مراسم اين افراد محل برگزاري را محاصره كرده پس از به هم زدن مراسم عليه كمونيسم شعار داده اند .
همچنين هفته نامه كمونيستي كار غالبا چنين اخباري به چاپ مي رساند:"نامه كارگران{در خصوص وابستگي صدا و سيما به حزب جمهوري اسلامي }
عده اي از كارگران كارخانه درخشان تهران طي نامه اي به هفته نامه كار ،اعمال سانسور در هر مضمون و از جانب هر شخص و گروهي را به شدت محكوم كردند و به سانسور چيان نسبت به سلب آزادي بيان و عقيده از آزادي خواهان هشدار دادند . كارگران همچنين صدا و سيما را وابسته به دولت موقت و حزب جمهوري اسلامي خواندند و سانسور اخبار طبقه كارگر را بيش از ساير طبقات اجتماعي دانستند ..."هفته نامه كار 14/4/58 (ص199)
اعتقاد روزنامه هاي مخالف به اعمال نفوذ همه جانبه حزب بر دولت و  اركان ان يكي از مواردي است كه در اين خلاصه خبرها به چشم مي خورد . همچنانكه حزب اتحاد چپ در اين زمينه هشدار داده است :" هشدار به همه مبارزين درباره شايعه كودتا و تدارك سركوبي گسترده
اتحاد چپ ضمن هشدار به همه مبارزين اعلام كرد بر اساس اطلاعات رسيده حزب جمهوري اسلامي از طريق شوراي انقلاب فشار شديدي براي بركناري اين حزب وارد مي اورد . اتحاد چپ اين فشارها را مقدمه اي براي سركوب همه جانبه در تهران و ديگر مراكز بزرگ شهري عنوان كرد " اتحاد چپ 30/4/58(ص237)
"سوء استفاده از نام و مهر حزب جمهوري اسلامي
كشاورزان ده دانك طي نامه اي به قدوسي دادستان كل انقلاب از ناصر خان و علي محمد خان اقا بگلو ،خوانين اين ده و شيخ سلمان كاظمي فرئيس كميته كلنجبين شكايت كردند . زارعين در اين نامه با اشاره به تضييع حقوق خود به دست اين افراد اظهار كردند شيخ سلمان به نام حزب جمهوري اسلامي و با استفاده از مهر اين حزب در كارهاي كشاورزان به نفع مالكين و خوانين دخالت مي كند ." هفته نامه امت 18/7/58 (ص330)
د- انتخابات و مخالفان حزب
يكي از فعاليتهاي مهم حزب جمهوري اسلامي انتخاب و معرفي نامزدهايي براي انتخابات است . تا پايان سال 1358 انتخابات رفراندوم جمهوري اسلامي و قانون اساسي ، انتخابات مجلس خبرگان ، مجلس شوراي اسلامي و رياست جمهوري انجام مي شود . حزب در اين مراحل نقش تعيين كننده داشته كه در اخبار روزنامه هاي مرجع كاملا مشخص است . اين اخبار شامل نام نامزدهاي انتخابي حزب ، نحوه تبليغات و ديدگاه ساير احزاب و گروه ها نسبت به اين حزب است.
رفراندوم جمهوري اسلامي
هنگام راي گيري رفراندوم جمهوري اسلامي هنوز حساسيت هاي زيادي راجع به حزب به وجود نيامده بود ،با اين وجود ،حزب جمهوري خواه در آستانه برگزاري رفراندوم راي به جمهوري اسلامي با صدور اطلاعيه اي از مردم خواست "به تفاوت معناي لغوي حزب و حكومت توجه كنند و راي دادن به رژيم جمهوري اسلامي را به معناي راي دادن به حزبي به همان نام تلقي نكنند ." كيهان 16/12/57 (ص111)
اعضاي حزب جمهوري اسلامي نيز براي برگزاري اين انتخابات به تبليغات وسيعي براي شناساندن جمهوري اسلامي دست زدند و اعلام كردند بازرساني براي نظارت بر برگزاري صحيح انتخابات در شعبات راي گيري مي گمارند. كيهان 11/1/58(ص122)
انتخابات مجلس خبرگان
پس از هر انتخاباتي به خاطر راي اوردن بيشتر اعضاي حزب جمهوري انگشت اتهام به سوي اين حزب نشانه مي رود و در روزنامه ها انتقاداتي درج مي گردد ؛ به ويژه كانديداهاي منفرد و يا احزاب متفرقه مدعي تقلب مي شوند خبرهاي مربوط به حزب از سوي احزاب مخالف افزايش مي يابد . پس از انتخابات مجلس خبرگان حاشيه هايي از سوي اين احزاب پيدا مي شود كه در روزنامه ها منعكس شده و نوك همه پيكانها به سمت حزب جمهوري اسلامي است .از جمله اينكه حزب جمهوري اسلامي در روز انتخابات هم تبليغ مي كرده است .
در جريان عدم شركت حزب جمهوري در گردهمايي وزارت كشور، مظفر بقايي نماينده حزب جمهوريخواه اعلام كرد به دليل اينكه حزب جمهوري اسلامي گروه هاي شركت كننده را به وطن فروشي متهم كرده از اين حزب شكايت نموده اما ترتيب اثري داده نشده بنابراين براي مجلس خبرگان كانديدا معرفي نمي كند و در اين انتخابات با راي سفيد شركت مي كند و حضور حزب جمهوري در اين انتخابات را صحيح نمي داند .(ص245) پيغام امروز 2/5/58
سازمان چريكهاي فدايي خلق نيز ادعا كرد :"حزب جمهوري اسلامي اخذ و شمارش ارا را در انحصار خود گرفته است " پيغام امروز 15/5/58 (ص267)
عبدالكريم لاهيجي كانديداي سازمان مجاهدين خلق در مصاحبه  با روزنامه پيغام امروز 11/5/58 از حزب جمهوري با نام "حزب واحد"ياد كرده اين حزب را متهم به حمله به اجتماعات بعضي گروه هاي سياسي نموده و تبليغات ازاد براي انتخابات خبرگان را تنها براي اين گروه ميسر دانسته است .(ص264)
حزب ملت ايران نيز از نحوه تبليغات حزب جمهوري اسلامي انتقاد كرده است :"مواردي نظير نحوه تبليغات اعضاي حزب جمهوري اسلامي قبل از انتخابات ،ارائه فهرست نامزدهاي اين حزب به مردم در روز انتخابات به عنوان فهرست مورد تاييد امام خميني ، پركردن برگه بيسوادان به نام نامزدهاي حزب جمهوري اسلامي در برخي شهرستانها و بازرسي ورقه هاي راي" انقلاب اسلامي 13/5/58 (ص265)
حزب توحيدي هم اعلام كرد حزب جمهوري اسلامي "از نام امام خميني و اهداف انقلاب اسلامي براي خواسته هاي جاه طلبانه خود استفاده كرد است " كيهان 16/5/58 (ص269)
انتخابات رياست جمهوري
در جريان انتخابات رياست جمهوري آيت اعلام مي كند كه جلال الدين فارسي به اتفاق آراء كادر مركزي حزب براي نامزدي رياست جمهوري انتخاب شده است.روزنامه انقلاب اسلامي كه به مديريت بني صدر چاپ مي شد ، يكي از مخالفان حزب جمهوري بود .
در روزنامه انقلاب اسلامي تاريخ 13/10/58 خبري چاپ شده مبني بر اينكه حزب جمهوري اسلامي فومن بني صدر را كانديداي خود اعلام كرده . در انتهاي اين خبر نوشته :"اين خبر در تاريخ 17/10/58 از سوي اين حزب در روزنامه اطلاعات تكذيب شده است" (ص439) در همين تاريخ تكذيب خبر، در روزنامه انقلاب اسلامي خبري چاپ شده مبني بر اينكه 12 تن از اعضاي 15 نفره شوراي حزب جمهوري اسلامي فومن طي نامه اي به اين روزنامه حمايت خود را از بني صدر اعلام  كرده  اند . انقلاب اسلامي17/10/58 (ص445)
بني صدر در اين زمان از مخالفان حزب جمهوري است و آنرا "حزب بداخلاق" مي نامد وي كه كانديداي رياست جمهوري است "شايعات موجود پيرامون مخالفت او با اصل ولايت فقيه در مجلس خبرگان را از تبليغات "معروفات حزب بداخلاق "خواند و هدف آنها را جلب اراي مردم در انتخابات دانست ."(ص446)اطلاعات 17/10/58
در اين هنگام است كه حجت الاسلام خامنه اي طي سخنراني در مشهد مي گويند :"اگر فارسي انتخاب نشود انقلاب براي تداوم خود تضميني ندارد ." جمهوري اسلامي23/10/58 (ص456)
تشكيك در ايراني الاصل بودن فارسي از سوي علي تهراني و تاييد امام ،با وجود مخالفت حزب و تاكيد بر ايراني بودن او ، موجب كناره گيري وي شد. حزب جمهوري ايراني الاصل بودن او را محرز دانست  اما  امام"با بررسي پرونده فارسي او را ايراني الاصل ندانستند ." كيهان1/11/58 (ص474)
نامه علي تهراني پيرامون جلال الدين فارسي جوابهايي در پي دارد و حمايتهايي كه تا روزها نقل محافل خبري است حتي اتهاماتي از سوي وي به رهبران حزب جمهوري مبني بر وجود اسنادي عليه حزب جمهوري در لانه جاسوسي امريكا زده شده كه جامعه روحانيت مبارز بابل و حزب جمهوري اسلامي همدان طي نامه اي به امام خواستار افشاي اسناد شدند .جمهوري اسلامي 2/11/58 (ص483)
"تهراني در پايان از دانشجويان پيرو خط امام مستقر در لانه جاسوسي در خواست نمود اسناد موجود در اين سفارت را كه پيرامون اعمال خلاف برخي از اعضاي حزب و{...}مي باشد به محضر امام امت عرضه كنند ." كيهان 30/10/58 (ص467)
 انتخابات مجلس شوراي اسلامي
در انتخابات مجلس شوراي اسلامي حزب جمهوري با چند گروه ديگر ائتلاف كردند و كانديداهاي مشترك اعلام نمودند . از جمله اين گروه ها جامعه روحانيت مبارز است كه آيت الله هادي خسرو شاهي و حجت الاسلام مرواريد اعلام كردند كه حجت الاسلام شاه ابادي بدون اطلاع آنها در ائتلاف شركت كرده است .انقلاب اسلامي 26/12/58 (ص579)
اعتراض رجوي به نتيجه انتخابات مجلس شورا و اعمال نفوذ حزب جمهوري اسلامي در انتخابات و خواستار تجديد انتخابات از موارد جالب اين خبر هاست . كه نمونه اي از انرا در صفحات 583و 584 در روزنامه اطلاعات مي بينيم . اين اعتراضات به نحوه برگزاري انتخابات شامل اعضاي حزب جمهوري هم مي شود چنانكه در روزنامه اطلاعات 27/12/58 خبري مبني بر اعتراض اعضاي حزب جمهوري كرمانشاه به نحوه انتخابات و درخواست ابطال ان چاپ شده است .(ص584)
حتي آيت الله پسنديده طي نامه اي به بني صدر رئيس جمهور "با اشاره به تقلبات فراوان حزب جمهوري اسلامي در انتخابات مجلس شوراي اسلامي در خمين " و توسل به ارعاب و تهديد از سوي قاضي و دادستان به نفع كانديداهاي حزب جمهوري اسلامي خواستار رسيدگي به اين مساله شده است . اطلاعات 28/12/58(ص584)
البته حزب نيز بيكار ننشسته در مقابل اين سم پاشي ها موضع گيري نموده است . حجت الاسلام خامنه اي : حزب جمهوري اسلامي به هيچ وجه در انتخابات تقلب نكرده است "گزارشاتي از تقلب چند سازمان در انتخابات به وي ارائه شده ولي در مورد آنها تحقيقي نكرده است ."انقلاب اسلامي 28/12/58 (ص585)
باهنر :"در كمتر حوزه اي گزارش از عدم دخالت مجاهدين خلق رسيده است ."انقلاب اسلامي 28/12/58 (ص585)
2- اخبار آموزشي
حزب جمهوري اسلامي اقدام به برگزاري كلاس هاي مختلف آموزشي براي جوانان نمود و در سطع وسيعي اين كلاس ها را در تمام شهرهايي كه در انجا دفتري افتتاح كرده بود برگزار مي كرد. تمام اخبار مربوط به برگزاري كلاس ها و روز و ساعت و محل ثبت نام در اين كتاب درج گرديده است :"كلاس هاي آموزش عربي واحد خواهران حزب جمهوري اسلامي اعلام كرد كلاس هاي آموزش عربي توسط اين حزب در مدرسه عالي شهيد مطهري برگزار مي گردد."  جمهوري اسلامي 3/5/58(ص248)
3- اخبار فرهنگي
 از كارهاي فرهنگي حزب برگزاري نمازهاي وحدت در مدارس ، ديدار با  امام و برگزاري مراسم روزهاي خاص بود مانند تولد و وفات معصومين و يا نامگذاري روزهاي خاص چنانكه اولين بار توسط حزب جمهوري ، روز تولد حضرت فاطمه به عنوان روز زن اعلام شد :
"حزب جمهوري اسلامي با انتشار اطلاعيه اي 20 جمادي الثاني سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)را به عنوان "روز زن"اعلام كرد و افزود مراسم ويژه اي به منظور تجليل از مبارزات زنان دلاور برگزار خواهد شد ." كيهان 20/2/58 (ص146)
ملاقات با امام
بانوان عضو حزب جمهوري اسلامي لنگرود و طلاب علوم ديني مدرسه وليعصر تبريز ضمن ملاقات با امام بنيانگذار انقلاب اسلامي ، در محل اقامت ايشان همبستگي خود را با جمهوري اسلامي اعلام كردند " اطلاعات 4/4/58 (ص 196)
4- اخبار اجتماعي
بررسي مشكلات شهر ها از اين جمله است :"شوراي اداره بخش فريمان طي جلسه اي با حضور مسئولين دواير دولتي و مسئول حزب جمهوري اسلامي به بررسي مشكلات شهر و روستا پرداخت ." جمهوري اسلامي 30/7/58 (ص356)
از جمله اخبار اين مجموعه خبرهايي مبني بر برنامه هاي حزب براي جهاد سازندگي در روستاهاست :
"فعاليت هاي انجام شده اردوي جهاد سازندگي مشهد
پس از گذشت 20 روز از تشكيل اردوهاي جهاد سازندگي حزب جمهوري اسلامي در مشهد بازده فعاليت انها چشمگير بوده است . اين فعاليتها شامل برداشت محصول 1570 هكتار از اراضي زير كشت ،لوله كشي در چهار روستا ،ساخت مسجد و راه هاي ارتباطي چند روستا و همچنين فعاليتهاي درماني و پزشكي مي باشد ." جمهوري اسلامي 30/4/58 (ص237)
سخن آخر
با توجه به موارد ذكر شده ، اين كتاب داراي نقاط قوت فراوان است كه شامل روش مندي ، فهرستها و ضمايم و نمايه راه گشا ، نگارش درست و محتواي با اهميت است كه كتاب را از هر جهت پيراسته و ويراسته نموده است كه بي شك نتيجه دقت نظر مسئولان اين طرح است  و البته زحمات بي دريغ پژوهشگران اين دفتر كه متاسفانه نامشان در هيچ بخش از كتاب ديده نمي شود.
با وجود دقت فراوان در نگارش و ويرايش ، در اين كتاب اشكالات اندكي وجود دارد كه در حكم النادر كالمعدوم است كه به مواردي اشاره مي شود :
1- برخي اخبار چاپ شده در اين كتاب ارتباطي به حزب جمهوري ندارد گر چه خبر در روزنامه ارگان اين حزب (روزنامه جمهوري اسلامي)چاپ شده است .
ذيل تيتر "نظر راديو امريكا درباره انتخابات ايران" اين خبر آمده است :
"تاكنون 39 كرسي از 73 كرسي مجلس خبرگان متعلق به طرفداران آيت الله خميني است ." كيهان 16/5/58 (ص269)
گويا راديو امريكا تنها اعضاي حزب جمهوري را طرفداران امام مي داند . لازم است توضيحي در اينباره داده شود .
همچنين ذيل تيتر "حزب و قانون اساسي" :اين خبر درج گرديده :" بيش از 99 درصد كل آراء مثبت است ". جمهوري اسلامي 14/9/58(ص401)
 اين خبر در روزنامه جمهوري اسلامي چاپ شده و ارتباط ديگري با حزب ندارد .
2- تيتر "حزب و انتخابات مجلس " با اين خبر نمي خواند:
"پيام تبريك به امام ا مت و حضرت آيت الله العظمي روح الله الموسوي الخميني
حزب جمهوري اسلامي طي پيامي به امام خميني تقارن سال نو را با آغاز به كار اولين مجلس شوراي اسلامي تبريك گفت." جمهوري اسلامي 6/1/58 (ص593)
3- در روز 5/2/58 در روزنامه كيهان خبري در بخش فعاليت هاي آموزشي و فرهنگي حزب چاپ شده با تيتر: "سخنراني زنداني سياسي " :"ابوالقاسم سرحدي زاده ، عضو حزب جمهوري اسلامي در روز 11ارديبهشت (اول ماه مه)در قزوين براي كارگران پيرامون حقوق كارگر سخنراني خواهد كرد "كيهان5/2/58(ص137) در خبر نشانه اي از تيتر زنداني سياسي نيست  .
4- ذيل تيتر"حزب، گروه ها و احزاب مختلف " اين تيتر براي خبري نوشته شده :
"مصاحبه آيت الله شريعتمداري با "ليبراسيون "و "نوول لتير" بامداد 9/3/58 (ص168)
مشخص نشده اين دو روزنامه و هفته نامه از چه ارگان و مربوط به كدام كشورند.
5-  ذيل اين تيتر: "فروهر ،فارسي ،حبيبي در ليست نامزدهاي رياست جمهوري" اين خبر را داريم:
"به رغم انتشار اسامي كانديداهاي حزب جمهوري اسلامي در روز جمعه، اسامي اين كانيداها هنوز منتشر نشده است ." كيهان 8/10/58 (ص431)
گذشته از اينكه كلمه انتشار با منتشر از نظر معنايي فرقي ندارد و اين جمله تناقض دارد ، اسامي اعلام شده در تيتر هم با اسامي داخل خبر متفاوت است . در متن خبر،برخلاف تيتر، از جلال الدين فارسي ،بجنوردي ،شيباني نام برده مي شود . در اصل خبر روزنامه، اين تيتر مربوط به چند گروه است  كه اسامي انها ارتباطي به حزب نداشته و از خبر حذف شده و فقط از نامزدهاي حزب نام برده شده است. اگر توضيحي در اينباره داده مي شد ابهام رفع مي گرديد.


هیچ نظری موجود نیست: