۱۳۸۹ شهریور ۳۱, چهارشنبه

مهره سوخته (نگره 6 تابستان 89)

 زولا، اميل، فتح پلاسان، هوشنگ امير مكري، انتشارات نيلوفر، 1388،  453 صفحه
عنوان مقاله: مهره سوخته
دوران زندگي پر تلاطم اميل زولا بين سال هاي 1840- 1902مصادف با مبارزات اجتماعي و سياسي احزاب و دسته هاي راست گرا و چپ گراي سوسياليست و جمهوريخواه ليبرال در نيمه دوم قرن نوزده فرانسه است . در آن سال هاي پر هياهو كه تهمت و افترا و پرونده سازي، فرار و تبعيد از جمله حوادث معمولي روزانه بود . زولا به دليل جانبداري از جمهوري خواهان، ميان سنگ اندازي دو جبهه ديگر قرار گرفته بود. او كه ابتدا به عنوان روزنامه نگار قلم مي زد در نوشته هاي خود اوضاع سياسي و اجتماعي را انعكاس مي داد .

۱۳۸۹ شهریور ۲۵, پنجشنبه

بنونی و رزا( نگره 6 تابستان 89)

بررسی آثار کنوت هامسون
 با تکیه بر دو رمان بنونی و رزا
                                      خلاصه دو رمان
بنوني مردي تنها است كه وظيفه رساندن نامه هاي دو طرف كوهستان را هم بر عهده گرفته و از اين بابت سه ماه يكبار حقوقي دريافت مي كند به همين دليل نزد اهالي داراي احترام خاصي است . روزي تصادفا هنگاميكه قصد بردن نامه ها را دارد در ميان جنگل با رزا دختر كشيش مواجه مي شود و رزا با كمال ميل پيشنهاد همراهي او را مي دهد . در ميان راه به خاطر بارندگي مجبور مي شوند داخل غاري توقف كنند . پس از خروج از غار مردي كه گيلبرت نام دارد آنها را مي بيند و به تمام اهالي اين خبر را مي رساند كه بنوني و رزا را داخل غاري در جنگل ديده است . بنوني از اين بابت احساس غرور مي كند و به خود اجازه مي دهد از رزا خواستگاري كند

۱۳۸۹ شهریور ۱۸, پنجشنبه

طلوع و غروب نادر شاه(کتاب ماه تاریخ مرداد 89)

محمود محبی، خورشید کلات،طلوع و غروب نادرشاه افشار، مشهد ،یاس،1388،1136صفحه،2جلد19800تومان
مقدمه
سلسله حوادث قرن دوازدهم از شورش محمد افغان و سقوط اصفهان و حوادث بعدی ان و بر امدن نادر و پیروزی های بزرگ و سر انجام غم انگیز و عبرت اموز او بی شبهه یکی از چهار پنج فصل دردناک تاریخ ایران است که تاثیرات ژرف و گسترده ای در حوادث قرن های بعد و ساخت جغرافیایی و فرهنگی ایران و سرنوشت ملت ایران داشته است.( هروی :1384،25)