۱۳۸۸ اسفند ۱۹, چهارشنبه

قاعده بازی در شکارگاه(کتاب ماه ادبیات شماره 26)

قاعده بازی،فیروز زنوزی ، تهران ،نشر علم،1386
برنده اولین جایزه ادبی جلال ال احمد 1387
شرح حال مختصر نویسنده
فيروز زنوزي جلالي متولد اول آبان سال 1329 در شهرستان خرم آباد است.
سال 1348 به استخدام نيروي دريايي درمي آيد. اولين داستانش را با نام "يک لحظه بيش نيست" دو سال پس از اين تاريخ در مجله فردوسي منتشر مي کند اما به دليل شغلي و ممانعت، از کار نوشتن دست مي کشد تا سال 1365 که با چاپ داستان "تمشک وحشي" در روزنامه کيهان، دوره دوم کار نويسندگي خود را آغاز مي کند.
از زنوزي تاکنون مجموعه داستان هاي "سالهاي سرد"، "خاک و خاکستر"، "روزي که خورشيد سوخت"، "مردي با کفش اي قهوه اي"، "سيابمبک" و رمان هاي "مخلوق" و "حضور" منتشر شده است. كتاب "مردی با كفشهای قهوه‌ای" او جزء آثار برتر 20 ساله انقلاب شناخته شده و كتاب "مخلوق" او نیز برنده دیپلم افتخار از طرف بنیاد شهید شده است. وي در حال حاضر به عنوان کارشناس داستان و رمان در واحد ادبيات حوزه هنري مشغول کار است.
رمان "قاعده بازی"برای اولین بار در سال 1386 به چاپ رسید و درسال 1387 برنده اولین جایزه ادبی جلال آل احمد شد .
این رمان که به شیوه جریان سیال ذهن با تک گویی درونی تنها شخصیت اصلی داستان روایت می شود مایه هایی از رمان پست مدرن در خود دارد . در این رمان که محتوا و ساختار در عرض هم پیش رفته اند ،مساله انسان و مرگ و عقوبت به بهترین نحوی پرورانده و به زبان شخصی گناهکار گذاشته شده است .

ویژگی های رمان

غلط های املایی :گاهی واژهایی با غلط املایی در متن دیده می شود که به نظر می اید به خاطر شخصیت راوی است که با ادمهای لات و لوت سر و کار دارد و زبان انها در او اثر گذاشته است :

بز اخوش(اخفش) ،غرشت(غرش)،خمّار(خمار)،متنابع(معتنابه)

"با چشمان خمّار بی حالتش دل دخترک را ربوده بود ."(ص265)

"در ان زیر غرشت اب سیاهی بود که می کوبید و می رفت."(ص265)

ادامه درکتاب "گذری بر سال های ابری"- انتشارات شالان

۱ نظر:

محسن همتي گفت...

دوست عزيز1 خانم غفاري . اين رمان بسيار رمان ضعيفي بود. تعجب مي كنم كه چرا وقت گذاشتيد. كشش صفر بود واقعا..