۱۳۸۹ تیر ۲۹, سه‌شنبه

تمدن ایرانی فراسوی مرزها (کتاب ماه تاریخ اردیبهشت 1389)

 تمدن ايراني فراسوي مرزها، مجتبي مقصودي، ماندانا تيشه يار، انتشارات تمدن  ايراني، 1388، 173 صفحه
كتاب حاضر شامل شش مقاله درباره تاريخ و تمدن ايران است كه از منظرهاي مختلف به ان پرداخته شده است .
مقاله  اول به هويت و تمدن و رابطه اين دو مي پردازد. در مقاله دوم و سوم با اشاراتي به علل تفاوت تمدن ايراني با اروپايي ويژگي هاي حكومتهاي باستاني ايران توضيح داده شده و در مقاله چهارم دو نوع نظام حكومتي عصر هخامنشي و اشكاني بررسي شده است . مقاله پنجم بر خلاف ساير مقالات ترجمه اي از مقاله اي انگليسي است كه درباره تاريخ نگاري ايراني و تاريخ نگاري اسلامي است و مقاله ششم به بررسي چشم انداز ايران بيست سال آينده پرداخته است .

۱۳۸۹ تیر ۲۶, شنبه

ادبیات مشروطه نقطه عطفی در ادبیات ایران

89/04/26 - 16:16
شماره:8904260515
26/4/1389
مريم غفاري‌جاهد در گفت‌و‌گو با فارس:
شعر در دوره مشروطه براي نخستين بار از دربار خارج و مردمي شد
خبرگزاري فارس: يك استاد ادبيات با اشاره به اين كه شعر در دوره مشروطه براي نخستين بار از دربار خارج و مردمي شد، گفت: مشروطه در ادبيات تاثير‌گذار و مهم بود، اين دوره ادبيات را زير و رو كرد و يك نقطه عطفي در تاريخ ادبي ايران است.
مريم غفاري جاهد، كارشناس ارشد ادبيات فارسي، مدرس دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس درباره ادبيات عصر مشروطه گفت: صد سال پيش تحولاتي سياسي در ايران رخ داد كه در بسياري از امور تأثيرگذار بود يكي از مواردي كه بر اثر اين تحول تغيير اساسي كرد، محتواي نوشته‌ها و اشعار بود چراكه هر اتفاقي در كشور رخ دهد شاعر در شعرش آنها را منعكس مي‌كند. ت در این دوره ، نخستين بار شعر از دربار خارج شد و مردم مورد خطاب قرار گرفتند. از اين رو به دليل تغيير مخاطب، در ساختار و محتواي ادبيات نيز تغييرات بسيار مهمي ايجاد شد.

۱۳۸۹ تیر ۱۰, پنجشنبه

روزشمار حزب جمهوري اسلامي


روز شمار حزب جمهوري اسلامي (جلد اول از تاسيس تا اسفند 1358) زير نظر دكتر عبدالله جاسبي، دفتر پژوهش و تدوين تاريخ انقلاب اسلامي ،تابستان 1388 ،  7000تومان

دفتر پژوهش و تدوين تاريخ انقلاب اسلامي كه به كار گرد آوري روزشمار انقلاب اسلامي مشغول است، تاكنون علاوه بر چاپ دو جلد از روزشمار انقلاب اسلامي (بهار و تابستان 1359) و مجموعه كتابهاي تشكل فراگير ، به تازگي اولين جلد كتاب "روزشمار حزب جمهوري اسلامي" را كه به همت پژوهشگران اين دفتر تدوين گرديده ، به چاپ رسانده است.